امیر بامری زاده

امير بامري­‌زاده، در چهارم شهريور 1340 در ماهشهر زاده شد و در زمان اسارت در درگيري ميان اسرا و دژخيمان بعثي عراقي، به شهادت رسید.

امیر بامری زادهامیر بامری­‌زاده، فرزند غلامحسین، در چهارم شهریور ۱۳۴۰ در ماهشهر زاده شد. دوران کودکی‌اش در ماهشهر سپری شد و او فقط نوشتن و خواندن می‌دانست.

در سال ۱۳۵۹ برای گذراندن خدمت سربازی به ارتش رفت و پس از گذراندن آموزش نظامی، ابتدا به لشکر ۸۱ کرمانشاه، و سپس به منطقه عملیاتی بازی ‌دراز اعزام گردید. امیر دوم اردیبهشت ۱۳۶۰، در بازی ‌دراز، به اسارت نیروهای عراقی درآمد و به اردوگاه موصل عراق انتقال یافت.

هنگامی که بامری­‌زاده در اردوگاه اسارت بود و زندانبانان عراقی قصد شکنجه یکی از اسرای ایرانی را داشتند، او و دیگر آزادگان در حمایت از اسیر ایرانی در برابر شکنجه­‌گران عراقی ایستادگی کردند و این مقاومت موجب درگیری میان اسرا و دژخیمان بعثی عراقی، و به شهادت رسیدن امیر بامری­‌زاده در اثر اصابت گلوله شد.

پیکر مطهر شهید امیر بامری­‌زاده در اردوگاه موصل به خاک سپرده ‌شد، و اسیران به هنگام تدفین، مشخصات او را بر کاغذی نوشتند و درون یک بطری، به همراه او در گورش قرار دادند.

بعد از سرنگونی رژیم بعث و تحقیق و تفحص پیکر مطهر شهدا، پیکر شهید امیر بامری­‌زاده را در سال ۱۳۸۱ یافتند و پس از شناسایی و انتقال به ایران، او را در گلزار شهدای ماهشهر به خاک سپردند(سن شهید: ۲۰ سال).